در مقاله قبلی به استراتژی های تولید محتوا پرداختیم در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم که محتوای تولید شده را چگونه توزیع کنیم؟ و برای بازاریابی محتوا خود از چه روش هایی استفاده کنیم؟
هدف اصلی از تولید محتوا، دیده شدن آن توسط مخاطبین هدف می باشد؛ بنابراین اگر محتوای تولید شده ما هر چقدر هم عالی باشد، ولی از سوی مخاطبین دیده نشود، ارزش و سودآوری برای ما نخواهد داشت. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که ما برای توزیع محتوای خود، از استراتژی های مناسبی استفاده نکنیم. دلیل این موضوع هم بسیار روشن است، زیرا فضای اینترنت بسیار بزرگ و متنوع و شلوغ است، و هرچه قدر هم محتوای تولید شده ما خوب باشد، آنقدر محتوای دیگر است که محتوای ما در بین آنها کمتر دیده شود.
بنابراین بعد از تولید محتوا، استفاده از استراتژی های توزیع محتوا کاملا ضروری می باشد.
اولین قدم ،شناسایی جامعه هدف می باشد ؛ به این صورت که دوست داریم محتوای تولید شده ما را چه کسانی مطالعه کنند؟ و این افراد در چه شبکه های اجتماعی حضور فعالتری دارند؟ چگونه با آنها ارتباط برقرار کنیم؟
استراتژی و روش های توزیع محتوا
استراتژی های زیادی برای توزیع محتوا وجود دارند که در زیر به تعدادی از انها اشاره میکنیم
استفاده از شبکه های مجازی
امروزه افراد، وقت نسبتا زیادی را صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی میکنند و این خود بازار بزرگ و بالقوه ای را برای ما ایجاد کرده است که بتوانیم محتوا خود را در معرض دید انها قرار بدهیم.
در ابتدا با توجه به محتوای خود، باید شبکه های اجتماعی مناسبی را انتخاب کنیم تا بتوانیم بازخورد خوبی دریافت کنیم. بعد از اینکار باید جامعه هدف خود در شبکه های اجتماعی را شناسایی کرده و به سوی خود جذب کنیم.برای اینکار استفاده از هشتگ ها و استفاده از تصاویر زیبا، موشن گرافیک، اینفوگرافیک و… کمک فراوانی به ما میکنند.
استفاده از افراد شناخته شده در شبکه های اجتماعی
استفاده از این افراد به این دلیل برای ما مهم است، چون این افراد از قبل مخاطبین زیادی را جذب کرده اند و این برای ما بسیار مهم است. مخصوصا اگر این افرد شناخته شده، در حوزه فعالیت های ما نیز باشد.
ارتباط برقرار کردن با این افراد میتواند کار سختی باشد، چون اکثر آنها مشغله زیادی دارند و ما باید طوری با آنها ارتباط برقرار کنیم که انتشار محتوای ما برای آنها لذت باشد نه فقط یک کار.
البته راه ساده تری و البته پر هزینه تری هم وجود دارد، اینکه خیلی از افراد که محبویت زیادی در بین مخاطبین دارند، حاضرند در ازای دریافت پول، به تبلیغ یا انتشار محتوای ما بپردازند.
قسمت نظرات را فراموش نکنیم
در این روش باید ابتدا سایت هایی را شناسایی کنیم که دارای اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالایی باشند و در عین حال مقاله مرتبط با محتوا های ما نوشته اند. با شناسایی این سایتها، مقالات مرتبط با محتوا خود را پیدا کرده و در قسمت نظرات، دیدگاه خود را نوشته و در اخر با گذاشتن لینک محتوا خود، کاربران را تشویق میکنیم که محتوای ما را نیز ببینند.
با اینکار کاربران یه سایت پربازدید را تشویق به دیدن محتوا خود میکنیم.
تبلیغات نمایشی
با استفاده از این روش میتوانیم محتوای خود اعم از متن،تصویر یا ویدیو را بصورت یک بنر نمایشی در سایت های پر بازدید در معرض دید کاربران قرار دهیم. با این کار میتوانیم مخاطبین زیادی را جذب کرده و آنها را متقاعد کنیم که مخاطب دایمی ما بشوند.
تبلیغات کلیکی
این روش با روش تبلیغات نمایشی چند تفاوت دارد. اینکه میتوانیم دقیقا تعیین کنیم که محتوا ما در چه سایت هایی نمایش داده شود و فقط محدود به یک سایت نمیشود . مورد دوم اینکه به ازای دیده شدن و کلیک کردن مخاطبین، سایت های مورد نظر از ما هزینه دریافت میکنند. در ایران سایت هایی نظیر، اپارات، صبا ویژن، فست کلیک و … این خدمات را ارایه میدهند.
بطور مثال اگر محتوا تولید شده بصورت ویدیو باشد، سایت آپارات بستر بسیار مناسبی برای توزیع محتوا می باشد. این سایت به دلیل پر بازدید بودن فضای مناسبی را برای بیشتر دیده شدن محتوا فراهم میکند.
بازاریابی ایمیلی
برای این منظور، ما احتیاج به جمع اوری ادرس ایمیل افراد می باشیم. جمع اوری ادرس ایمیل را میتوانیم به چند روش انجام دهیم. روش ساده این است که با پرداخت پول لیست زیادی از ایمیل های افراد را خریداری کنیم. روش های دیگر این است که خودمان دست به کار بشویم و با ارائه محصولات رایگان یا برگزاری یک رویداد یا … ایمیل افراد را به دست اوریم.
بعد ار اینکار میتوانیم محتوای خود را بصورت کاملا جذاب در قالب یک ایمیل طراحی کنیم و به ادرس های ایمیل های جمع اوری شده ارسال کنیم.
با این کار همزمان میتوانیم مخاطبین جدید به دست اوریم و مخاطبین قبلی را بصورت عضو ثابت جامعه خود در آوریم.
استفاده از ابزار های گوگل
با استفاده از سرویس پولی شرکت گوگل میتوانیم سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار دهیم.مسلما برای دیده شدن در فضای اینترنت باید در صفحه اول نتایج جستجو قرار داشته باشیم تا شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشیم.
به لطف ابزار گوگل ادوردز میتوانیم در ازای پرداخت پول، سایت را با کلمات انتخابی خود در صفحه اول نتایج جستجو قرار دهیم و به بهتر دیده شدن سایت خود و در نتیجه محتوا خود کمک زیادی کنیم.
نتیجه گیری
با توجه به مطالب بالا این نکته بسیار مهم است که در کنار اینکه برای تولید محتوای خوب، وقت و هزینه زیادی را صرف میکنیم باید برای توزیع آن هم استراتژی مناسبی به کار بگیریم تا نظر مخاطبین هدف را به سوی خود جلب کنیم .