بیانیه ماموریت سازمان
سازمان برای بیان اهداف و مقاصد خود از بیانیه های ماموریت و چشم انداز استفاده میکنند.اغلب اوقات این دو با یکدیگر به اشتباه گرفته می شوند.بیانه ماموریت توضیح می دهد که سازمان به چه دلیلی به وجود آمده، چه کارهایی انجام میدهد و هدف کلی آن را توضیح میدهد، در حالیکه بیانیه چشم انداز بر آینده تمرکز دارد وآینده سازمان و حتی صنعت یا جامعه ای که سازمان در آن به فعالیت میپردازد را توضیف می کند.
پیتر دراکر در دهه ۱۹۷۰ مسایلی را مطرح کرد که امروزه پایه و اساس نظرات،در مورد بیانیه ماموریت سازمان ها شده است. پیتر دراکر معتقد بود که پرسش ( فعالیت ما چیست؟) با پرسش( ماموریت ما چیست؟)یکی است و این دو مترادف یکدیگر هستند. به عبارت دیگر از نظر او بیانه ماموریت سازمان عبارتی است که بوسیله آن ماهیت یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز میسازد.
برای تصمیم گیری در اهداف، اخلاقیات، فرهنگ و هنجارهای یک سازمان از بیانیه ماموریت استفاده میکنیم. بیانیه ماموریت سازمان،اهداف شرکت و سازمان در سه دسته بررسی میکند:
مواردی که سهام داران شرکت برای خود در نظر میگیرند.
مواردی که شرکت برای مشتریان خود میخواهد.
مواردی که شرکت برای کارمندان خود در نظر میگیرد.
اگر بیانیه ماموریت سازمان بطور خیلی دقیق نوشته شود گاها با استراتژی شرکت اشتباه گرفته می شود و اگر تکراری و کلیشه ای باشد، نمیتواند فعالیت در زمینه های مختلف صنعت را از هم تمیز دهدف پس باید بیانیه ماموریت سازمان خود را به نحوی منحصربه فرد بنویسیم، که سازمان خود را به درستی معرفی کنیم.
برای نوشتن یک بیانیه ماموریت خوب، به چه مواردی باید توجه کنیم؟؟؟
ورن مک جیننز اعتقاد داشت که یک بیانیه ماموریت خوب، باید دارای ویژگی های زیر باشد:
۱- در معرفی سازمان دقت شود به این صورت که سازمان را به آن شکلی که هست و آن چه که در آینده میخواهد بشود، معرفی کند.
۲- به اندازه ای محدود باشد که برخی از فعالیتهای مخاطره آمیز را حذف نماید و بدان اندازه گسترده و وسیع باشد که نوید رشد خلاق و نوآوری را بدهد
۳- تفاوت سازمان ها را از یکدیگر نمایان کند.
۴- بوسیله آن بتوانیم فعالیت های حال و آینده را مورد ارزیابی قرار دهیم.
۵- برای همه اعضای سازمان به راحتی قابل درک باشد که این مستلزم این است که به اندازه کافی واضح و روشن باشد.
برای نوشتن یک بیانیه خوب، باید بتوانیم به سوالات زیر جواب بدهیم.
سوالاتی که به ما در نوشتن بیانیه ماموریت سازمان کمک میکنند
– چه جرقهای در ذهن شما باعث شد به راهاندازی یک کسبوکار فکر کنید؟ چه عواملی باعث میشود این ایده را حفظ کنید؟
– مشتریان سازمان چه کسانی هستند؟چگونه میتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم؟
– محصولات و خدمات محوله سازمان چیست؟ چه عواملی در قیمتگذاری و سطح کیفیت محصولاتتان نقش دارند؟
– آیا سازمان از فناوریهای پیشرفته در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده میکند؟
– چه قابلیتهای منحصر به فردی سازمان را از رقبایش متمایز میسازد؟ شما چه پروسههایی را سریعتر، بهتر و ارزانتر از رقیبانتان اجرا میکنید؟ چگونه میتوانید از نقاط ضعف آنها به نفع خودتان استفاده کنید؟
– آیا کارکنان سازمان به عنوان یک دارایی ارزشمند برای آن محسوب میشوند؟ هر کسبوکار بهنوعی شریک تأمینکنندگان خود محسوب میشود. اگر شما موفق شوید، آنها هم پیشرفت میکنند.
– یا سازمان نسبت به مسائل اجتماعی، جامعه و محیطی واکنش نشان میدهد؟ استراتژی شما برای متمرکز نگهداشتن انرژی روی اهداف شرکت چیست؟
بعد از پاسخ دادن به سوالات بالا،برای نوشتن یک بیانیه ماموریت نیاز به زمان، تفکر و برنامه ریزی دقیقی داریم.در نوشتن بیانیه نباید عجله کنیم زیرا این پروسه به ما کمک میکند که زوایای کسب و کارمان را دقیقتر بشناسیم، از ایده های افراد مختلف استفاده کنیم، مشکلات محصولات خود را متوجه بشویم، سیاست کسب و کار خود در برابر کارمندان خود را ارتقا بدهیم.
قبل از اینکه بیانیه ماموریت سازمان خود را بنویسیم، بیانیه ماموریت سازمان های دیگر را مطالعه کنیم تا از تکراری بودن جلوگیری کنیم.در نوشتن بیانیه بقیه اعضای سازمان را دخیل کنیم و به انچه که می نویسیم اعتقاد داشته باشیم.
نتیجه گیری
اگر بیانیه ماموریت سازمان خود را به درستی و کامل بنویسیم،اهداف و فعالیت های سازمان را به خوبی شرح داده ایم و این میتوانید باعث این شود که سال های زیادی به بیانیه خود اعتماد داشته باشیم.البته که هرچه قدر هم بیانیه ماموریت درست و خوب نوشته شده باشد، در دنیای امروز با گذر زمان نیاز به بازخوانی و بازبینی دارد.